Een aantal hoofdgedachten lagen ten grondslag van de visie. Dat zijn 3 conceptuele pijlers:
A De keten van stedelijke kamers die de Turfmarkt begeleiden van het Centraal station tot en met de Nieuwe Kerk heeft een rol gespeeld in de opbouw van ruimtes in het gebouwontwerp. We hebben deze namelijk doorgezet ín het gebouw als kunstzalen (“salas”); de verschillende entreegebieden en foyers vormen ruimtes met elk een andere sfeer, zodat de bezoeker van wereld naar wereld loopt. Deze ruimtes worden niet altijd door concrete wanden en vloeren van elkaar gescheiden, maar kunnen ook alleen door kleur, sfeer of licht worden gedefinieerd. Hierdoor gaan buiten en binnen nog meer in elkaar over en wordt het gebouw nog laagdrempeliger. Tevens draagt deze keten van speciale plekken bij aan de verrassingen die de bezoekers aan Amare zullen ondergaan!
B Open Amare: de sleutelbegrippen die de identiteit van Amare, als een veelomvattend kunstcentrum, definiëren zijn: Laagdrempelig, Uitnodigend, Prikkelend, Sprankelend, Internationaal verbonden en Kwaliteit. Deze kernwaarden, gecombineerd met de door Silo Agency slim gevonden woordencombinatie “I AM WE ARE” moesten voelbaar zijn bij elk ontwerp.
C Een aantal ogenschijnlijke tegenstellingen vormden de kernbegrippen waar de ontwerpen aan dienden te appelleren om te zorgen voor gelaagdheid in de beleving waardoor laagdrempeligheid en inclusiviteit worden bereikt.
Deze set aan begrippen maakt dat jong en oud, autochtoon en allochtoon, kunstkenner en dagjestoerist, student en diplomaat, etc het gebouw willen betreden en gevoed worden door alle soorten cultuur.
internationaal < > lokaal
onderdeel stad <> autonoom gebouw
populair <> specialistisch
wow effect <> memorabel
groot <> klein
geschiedenis <> toekomst
verschillende plekken <> eenheid en coherentie in gebouw
black box < > doorwaadbaar gebouw
Deze onderliggende waardes, aangevuld met de gezamenlijke materiaalsessies, hebben mede de beeldkwaliteit bepaald van Open Amare. Van daaruit zijn de verschillende ontwerpers gaan werken.